ЗАЕДНО В ЧАС | Българинът все още е скептичен към самостоятелната форма на обучение за своите деца
Самостоятелната форма на обучение е сравнително нова алтернатива на обучение за нашата страна, но бързо развиващия се и променящ се свят я налага като дава опция за по – широкоаспектно развитие на личността още в ранна детска възраст. За първи път в Бургас тази алтернатива на държавното обучение от три години насам дава обучителен център „Френе”. Идеята за неговото създаване е дълго и добре обмисляна докато в един момент среща съмишленици и се осъществява – в самото начало плахо, но днес от „Френе” се гордеят с по – голяма база и кадри, които да поемат засиления поток на жадни за знания палавници. Повече подробности за този вид образование получаваме от първоизточника, създателя на „Френе” Николета Петрова:
„”Френе” е първия център в Бургас, който предлага алтернатива на държавната образователна система, което в никакъв случай не означава, че сме в разрез със системата, а напротив – ние я допълваме и като допълващо звено, това, което правим всъщност е да надграждаме уменията и ценностите на децата. Групите, които са записани при нас – подготвителен и първи клас – имат възможност да бъдат записани в държавното училище, което е избрано от техните родители и в същото време да посещават „Френе” на целодневна подготовка. Как се случва това? Законовата рамка позволява всеки родител да избере формата на обучение на детето си. Познатата форма, тази, която се използва почти на 100% е постоянната форма на обучение, където децата ходят ежедневно на училище и са обучавани в системата. Другата форма на обучение е насочена към децата със специални потребности и третата форма – това е самостоятелната форма на обучение, която даваме ние в „Френе”, при която децата се обучават на избрано от родителите място различно от училище и в края на годината да се положат изпити в държавното училище, където е записано детето. Това са изпити, които да потвърдят нивото на детето в класа, в което е било детето. В това време, в което детето не е било на училище, а е посещавало в случая „Френе”, то освен, че успява да постигне този минимум, който изисква държавата от него, развива много други качества и много повече надгражда и развива уменията си защото работим по програми, които дават много повече отколкото изисква държавата. Средата, в която са децата в ежедненвието много ги променя и им помага да се развиват като личности. „
Образованието е жив организъм, който трябва да се развива с темповете на децата. Факт е, че когато развитиетона децата изпреварва темповете на традиционното училище, то тогава родителите започват да търсят нещо повече, за да удовлетворят техните нужди и потребности. От „Френе” смятат, че все още хората не са достатъчно информирани и това донякъде слага лимит на техните възможности. Това е причина и да не могат да се доверят на новите алтернативи, които им се предоставят. Стигаме до един етап, в който виждаме и често установяваме несъвършенствата на системата, но и сме доста скептични към промените. „Аз вярвам, че това е процес, за който е нужно време и будители, които със сърце да помагат това да се случи и в Бургас”, допълва Николета Петрова.
Вече отворихме дума за училище и освен възможност да проучиш и разбереш повече за самостоятелната форма на обучение в „Френе”, ти даваме шанс да се включиш в нашата 15 –септемврийска инициатива Заедно в час, където те очакват още множество награди за твоето дете.