Управител на център за гуми Европа: 90% от катастрофите зимно време се случват когато няма сняг
Акция „Зима” на КАТ проверяват изправността на автомобилите при зимни условия. Очаква се използването на зимни гуми или вериги да стане задължително, когато на пътя има сняг или лед. Какво трябва да знаем при подмяната на летните гуми със зимни? „Гореща точка” задава въпросите на Димитър Аргиров, управител на център за гуми „Европа”.
-
Каква е разлика между зимната и лятната гума?
-
Първата разлика е във формата на грайфера и в състава на каучука. Той съдържа по-голям процент естествен каучук. Зимната е по-нарязана, а лятната е по-изчистена, за да може да се „евакуира” водата и да не се образува „аквапланинг”. Това е по-страшно при летните гуми.
-
Защо чисто нови гуми, а не второ упортеба?
-
Новите гуми излизат по-евтино. Ако сметнете за колко пари купувате 5 мм грайфер, а за половината пари получавате 1 мм грейфер. Аз не съм виждал гума с повече от 5 мм., а за да е зимна гума, трябва да има 4 мм. Минете с шублер и измерете. Ако има 5 мм. купувате 1 мм или около 10 000 км.
-
Може ли зимните гуми да са само отпред, а задните не?
-
Няма значение дали колата е с предно или задно предаване – по-хубавите гуми трябва да са винаги на задна ос. Само българите не могат да повярват, че е така.
-
При спускане в заледен участък, как се държи автомобилът, когато предните гуми са зимни, а задните – летни?
-
Когато имаме адекватни зимни гуми на предните двигателни колела и се спускаме и трябва рязко да набием спирачки, презните спират, а задните търсят къде да отидат. Това не е търговски трик, това е физика.
-
Бургас е с климат, в който няма сняг през зимата. Защо трябва да си слагаме зимни гуми?
-
Защото те не са снежни гуми, а зимни гуми за зима. Зимната гума работи при +7o. В Бургас цяла зима си имаме тези температури. Получава се ситуация, че дори през април да паднат температурите, трябва да бързаме да ги сменяме през нощта. Пак е 7o, но лятната гума става пластмасова.
-
Кога се кара по-лесно при лед или при сняг?
-
Трябва да се съобразяваме с пътната настилка. Когато има лед – по внимателно. Ако сте с правилните гуми – всичко ще е наред. Ако сме с летни гуми при лед и сняг – няма как да реагираме. 90% от катастрофите зимно време се случват когато няма сняг. При сняг, най-много мигач да се счупи, решетка, броня... ще се качи на автобуса и няма да е голям проблем. Затова са нужни зимните гуми, защото когато няма сняг, скоростите се усилват. Акцентирам, че гумата трябва да има минимум 5 мм. грайфер, за да се кара при зимни условия. Това означава, че имате 1 мм. грейфер. Ако имате под 4 – може да си ги „изтъркаляте” лятно време, като внимавате, защото пак не са много адекватни. Ако гумата е износена или не е правилната, тя няма поведение на пътя.
-
Голям брой от пътните инциденти в планинските райони са предизвикани от бургазлии. Защо е така?
-
Защото си мислим, че като няма сняг, нямаме нужда от зимни гуми.
-
Трябва ли винаги да имаме вериги в багажника?
-
Само в някой участъци и планински проходи.
-
По-голямо ли е сцеплението при зимните гуми от другите?
-
Предполага се, че трябва да са по-тесни. Натискът на кв. см. на по-малка площ е по-силен. А при летните гуми търсим да са по-широки, защото се предполагат по-високи скорости и търсим повече площ, за да е устойчива в завои, например.
-
Какво рискуваме, когато не си взимаме зимни гуми?
-
Преди всичко сигурността. Стига се и до смъртни случаи. Скоро видяхме в новините баща и дете бяха загинали. Колата се е обърнала по таван, поднесла. Подскочихме, защото човекът е бил без зимни гуми. Човекът си е убил семейството, категоричен съм. Спестил е пари, но лежи в гробищата. Съветът ми към всички водачи е да не пестят от гуми. Наредете си приоритетите. Не става въпрос за търговия, а за сигурност преди всичко.
-
По-евтини или по-скъпи гуми?
-
Не трябва да се слагат в една категория гумите или да се сравняват по марки. Трябва да се сравняват по модели. Примерно по-слаба марка може да има по-хубав модел от този на премиум марка. Трябва да се сравняват круши с круши и ябълки с ябълки. По принцип препоръчвам по-скъпите гуми. Това е все едно тези 20 лв да бъдат сложени в бнака. И когато ти трябват пари, има от къде да вземеш. Когато трябва да спреш бързо и рязко, спираш и тогава разбираш защо си дал 20 лв. повече. При гумите се гледа теглителна сила в нютони при зимните гуми, спирачен път при 100 км/ч, шум и други такива, които виляят на цената.
-
Има страшно много места, където човек би могъл да си вземе гуми. Как да разбереш кое е точното място?
-
97-ма година бях в училище за гумаджии. На запад не минеш ли през такава институция, няма как да отвориш такъв център. В Бургас един фургон, две машини и продаваш гуми втора употреба. Това е толкова отговорна работа, че тези, които продават гуми не знаят за какво става въпрос.
-
Да продаваш и предлагаш гуми си е цяла наука?
-
Абсолютно и категорично, особено за ремонтирането на гуми. Там има трептения и ако се сложи неправилната или не се отремонтира по правилния начин, може да води до смърт. И съвсем не преекспонирам ситуацията. Нагледали сме се на страшни неща.