Директна среща с потребители предоставя Европейския потребителски център
През днешния ден в Приморски парк, в близост до КЦ „Морско казино” е разположена шатрата на Европейския потребителски център към Комисия за защита на потребителите, където служите отговарят на всички въпроси на интересуващите се, раздават осведомителни брошури и дават индивидуални консултации по различни въпроси. Всеки, на който предстои пътуване, на място би могъл да се запознае със своите права, от какво трябва да се предпази, как да стане това.
От Игнат Арсенов директор на Европейския потребителски център за България разбираме, че основните проблеми на потребителите са свързани обикновено с закъснели полети, туристически услуги, когато хората пътуват в чужда страна – например начислени такси, двойно плащане още по време на резервациите и отказ да им бъдат възстановени парите. Точно в тези случаи се задейства Европейския потребителски център.
Най – честите случаи, с които се сблъсква и решава екипа на Европейския потребителски център са свързани с правата на пътниците ползващи въздушния транспорт тъй като Центъра работи с трансгранични случаи т.е. когато потребителя е в една държава, а търговеца в друга. Около една четвърт от жалбите са свързани с транспортни услуги. Това са закъснели, отменени полети, загубени багажи. На следващо място , около една пета случаи свързани с on-line пазаруване, а именно покупки на домакински електроуреди(печки, перални, мебели), електроника (таблети, лаптопи), дрехи и обувки. Най – често срещани проблеми са бавна доставка, носене на различна стока от поръчаната, а после препятстване за връщане на стоката или обезщетение – връщане на пари. Има процент и на измами, когато някои хора претендират, че продават неща, а зад това не стои никой и буквално парите на потребителя потъват незнайно къде. Затова от Центъра предупреждават всички да бъдат изключително внимателни особено, когато инвестират в покупка на големи стоки – мотори, лодки, автомобили. Задължително е в тези ситуации първо да се прегледат стоките и ако самия копувач не може да отиде в чужбина да пратят приближени хора да огледат стоката, да се уверят, че тя реално съществува и че търговеца е там преди да плащат големи пари.
В Европейския потребителски център около 80% от жалбите са на българи изпатили в чужбина и около 20% на чужденци в България. Обикновено жалбите са свързани с нереални условия поставени от хотели – гледаш едно в интернет, получаваш друго на място. В тези случаи е важно да се пазят всички документи, за да може, когато се прибереш в собствената си страна да си потърсиш правата. От Центъра оказват съдействие на място т.е. при документация за доказателство те се свързват в другите подобен тип Центрове в цял свят и търсят правата на своите клиенти. Чест проблем е, че българите на място вдигат шум, но не пазят фактури или други документи и когато се приберат в България забравят или просто не желаят вече да търсят правата си докато при чужденците е точно обратното.
Европейския потребителски център няма задача и няма правомощие да санкционира търговците, но той може да съдейства за връзка с необходимите институции.
В продължение на три седмици екипа на центъра ще бъде позициониран на различни точки по Южното Черноморие, за да дава информация и оказва съдействие. Ако някой има нужда от съвет още днес може да ги открие след 14.00 часа и на Летище Бургас.