Трудно ли се рекламира държава?
Забелязали ли сте колко често се коментира рекламната политика на България, като дестинация за туризъм, бизнес или друго? Мине се не мине известно време и обществото се разединява около появата на нов рекламен клип или лого на страната ни. Обикновено това води до доста забавни шеги, интернет тролинг или негативни коментари. Но ние вече сме свикнали всяко чудо да е за три дни, и до момента на излизане на новия СРС запис на член на правителството, всичко е забравено.
Така се случи и наскоро, когато Министерстово на туризма в лицето на министър Николина Ангелкова публикува нов рекламен клип на страната ни, в който участват плеяда известни актьори, предимно американски разбира се. Под общото мото „България е мястото” Силвестър Сталоун, Салма Хайек, Антонио Бандерас, Джейсън Стейтъм и други не по-малко популярни личности, ще обясняват на света какви са предимствата на България като туристическа дестинация.
По време на представянето на клипа министър Ангелкова се похвали, че този клип ще бъде част от „новата” рекламна стратегия на туристическото министерството за популяризиране на страната ни, и че в него не са инвестирани държавни пари. Второто е особено важно, знаейки какво я очаква след излъчването на видео материала. И както подобава - цялото общество се разедини ЗА или ПРОТИВ подобен рекламен клип.
По същия начин, преди 2 години с грандиозен неуспех бе представено и новото лого на България, чието създавене струваше 1,4 млн.български лева. Да ви го припомня:
Проектът се срина с гръм и трясък, след като получи масово неодобрение от професионалисти и аматьори, че дори общественици. Изникваха въпроси - какво точно символизира новото лого, защо прилича на омлет, та дори някои намериха основателна прилика с логото на Киргизстан. В момента на сайта на Министерството на туризма като официално лого е представен стария дизайн.
ЗАЩО Е ТОЛКОВА ТРУДНО?
Рекламната политика на цяла една държава не е шега работа. Всъщност никоя реклама не трябва да се създава или в нея да се инвестира лекомислено.Трудностите, които комуникационната стратегия на България среща са много и разнородни – липса на дългосрочна концепция, професионализъм в изграждането и последващата реализация, бюджет. По различни данни бюджета за реклама на страната ни е между 6 и 10 милиона лева, които се разпределят за участия в световни туристически изложения, пряка реклама, културни програми и мероприятия. Само за сравнение през 2011 година, Кипър инвестира 19 млн.евро в рекламна концепця.
Креативността също играе важна роля в комуникацията на възможностите, които всяка една държава по света предлага. Страхотен е примерът с кампанията на Великобритания под мотото “Britain is Great”, който стартира през 2011 с идеята да представи абсолютно всичко интересно и привлекателно за чужденци, което Острова предлага като възможности за туризъм, бизнес, работа, обучение и др.
В принтовете и видео клиповете участват изключително известни имена, до един британци, които оказват съпорт в презентирането на бранда. В последствие кампанията се развива и в представянето на отделни локации от територията на Великобритания.
В концепцията са инвестирани колосалните 100 млн.паунда за период от 4 години, а поставените цели -да се повиши доверието в атрактивността на Великобритания, да накара веднъж посетилите страната да се връщат отново и да осигури възможности и инициативи в партньорство с бизнеса. Отделно и да генерира 2 милиарда допълнителен приход от посетители. По официална информация целите са преизпълнени.
КАКВО МИ ХАРЕСВА В РЕКЛАМАТА НА БЪЛГАРИЯ?
Всъщност, това което ми харесва и което наблюдавам, че предизвивка положителни емоции у доста хора, не е създадено с цел да бъде част от рекламната стратегия на България. В подготовката на следващите видеа не участват големи рекламни агенции или скъпоплатени актьори. В тях дори не са инвестирани средства по оперативна програма „Регионално развитие”.
Видеото на Кирил Добрев се появи в края на ноември месец и веднага беше забелязано и тиражирано от медиите, като прекрасен пример, как трябва да изглежда един рекламен видеоклип на страната ни. В него Кирил, който дори не живее в България, е запечатал фрагменти от градската среда в София, Плевен и Русе, докато е прекарвал лятната си почивка. Видеото има стил, а най-важното е че внася у зрителите представа за България, която не сме виждали в никоя друга реклама.
Второто видео не е реклама, но спокойно може да се използва за такава. То е част от поредицата Geography Now на влогъра Пол Барбато и определено е нещо, което си заслужава гледането. В него авторът, който е американец по националност, разказва цялата българска история за малко над 10 минути. Пол използва детайли, които голяма част от населението дори не знаят като какво символизират цветовете на националния ни флаг. Разказът му е толкова увлекателен, че би трябвало да се използва в часовете по история.
Двата посочени примера са показателни, че креативни и успешни кампании могат да бъдат сътворени. Нужно е ясна цел, доза креативност и желание да бъде създаден качествен продукт, който да повлиява на аудиторията. Бюджетът въобще не е определящ. Така е не само и по-отношение на рекламната политика на една цяла държава. Горното важи и при съставянето на кампания за локалния бизнес, с което ние в радио Power FM се сблъскваме всеки ден. Мога да посоча много примери, но нека това да бъде обект на бъдещите ми публикации.
В края на краищата това е първата ми блог статия.